Slovenské masmédiá na ceste k samostatnosti

Autor: Martin Škopec Antal | 11.9.2012 o 10:43 | (upravené 11.9.2012 o 12:31) Karma článku: 3,56 | Prečítané:  252x

Časť našej verejnosti často nadáva na slovenské masmédiá, ich úroveň, bulvárnosť a neschopnosť profesionálnej reflexie na domáce a svetové dianie. Môžeme však konštatovať, že marazmus slovenských masmédií je dnes podstatne menší, ako bol v rokoch 1990 až 1992. Vtedy bola totiž latka masmediálnej kvality nastavená tak nízko, že v súčasnosti sa dá iba preskakovať.

Fakt, že do roku 1989 v niekdajšej ČSSR nebola tlač slobodná netreba hádam ani zdôrazňovať. Po roku 1968 bola opäť zavedená cenzúra a novinárska obec sa znovu stala nástrojom mechanického papagájovania fráz KSČ. V Českej republike však predsa len polotajne existoval (a udržiaval sa) zárodok kvalitatívne v celku slušnej žurnalistiky. Česká tzv. podzemná kultúra a disent v sebe mali zakopmonované osobnosti, ktoré čakali na obliatie živou vodou, odkliatie. V podmienkach Slovenska však nebolo čo odklínať a tak po roku 1989 nastúpila "nová vlna" slovenskej žurnalistiky - nacionálne socialistická tlač, ktorá zaplavovala slovenské novinové stánky. Čítanosť bola veľká. Minimálne do prvého januára 1993... Spomeňme týždenník Zmena, Nový Slovák, Slovenský zvon, Hlas Slovenska, Slovak expres, Slovenský národ, či Horizont. Od spomenutých mediálnych produktov preberala slovník aj "štandardná" slovenská tlač, no iba s menšou úpravou (možno menej nacionalistickou a menej socialistickou). Na prvom mieste uveďme týždenník Zmena. V Zmene od konca roku 1989 pracovala nemalá skupina študentov FFUK, ktorá sa spočiatku prezentovala v prospech novembrovej revolúcie, no po niekoľkých mesiacoch otočila. Začala byť protičeská, protimaďarská, protireformná, protihavlovská a sem tam útočila aj na Alexandra Dubčeka. Fakt, že bola latentne antisemitská ani netreba zdôrazňovať. Zmena bola pravdepodobne prvou bulvárnou "udalosťou" na mediálnom trhu v dejinách Slovenska. Zmena v ľuďoch pestovala presvedčenie, že za novembrom 1989 nestojí realita, ktorá komunistický režim prevalcovala, ale rôzne protisloveské, finančne dotované centrá. Po roku 1992 verejnosť začala o Zmenu strácať záujem, lebo jej rétorika bola prenesená na vládne štruktúry, do verejnoprávnej televízie a rozhlasu. Týždenník Nový Slovák písal o českom "neokolonializme, pragocentrizme" a zlej VPN (Verejnosť proti násiliu). Obsahovo často spájal nespojiteľné. Písal napríklad o tom, že účelom ponovembrových zmien je nastoliť podobné zriadenie, aké tu bolo po roku 1948. Samozrejme zásluhou Čechov (ako inak). Nový Slovák sa oháňal "protislovenskou činnosťou osôb", ktoré neboli dostatočne nacionalistické. Od mája 1990 začal vychádzať Slovenský národ, ako orgán Slovenskej národnej strany (SNS). Podľa neho za všetko zlé mohla federácia a "jej prisluhovači na Slovensku". Podobne ako v prípade týždenníka Zmena sú v Slovenskom národe prítomné negatívne články adresované reformám a Havlovi. Ďalšie hore menované mediálne produkty mali podobný charakter, len možno s malou formálnou obmenou, ako vyššie popisované. Prvého januára 2013 budeme oslavovať dvadsať rokov samostatnej SR. Už dnes však možeme počuť oslavné mediálne piesne pod názvom: Cesta k samostatnosti. Škoda, že niektoré pasáže z tejto "cesty" sú vynechávané, alebo len slabo spomenuté. Slovenský masmediálny priestor z rokov 1990 až 1992 bol vo svojej väčšine ukážkou koncetrovanej nenávisti, nacionalizmu a nepochopenia novej medzinárodnej reality. V danom čase existovalo aj niekoľko ostrovčekov akej takej mediálnej profesionálnosti, no tie nemali šancu zaujať širšiu verejnosť. Napríklad týždenník ECHO. Ak dnes niekto nadáva na úroveň súčasných mesmédií, nech si dôkladne zalistuje v dobovej slovenskej tlači a porozmýšľa. Ako už bolo spomenuté, latka niekdajšej mediálnej kvality sa dá iba preskakovať. Cesta k slovenskej samostatnosti bola dláždená aj cez mediálnu prízemnosť.
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Výbuchy po futbalovom zápase v Istanbule zabili 29 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.

EKONOMIKA

Technic sa nedá naučiť. Ako sa učiteľ stal dizajnérom Lega

Rád si z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.


Už ste čítali?