Odkaz marca 1988: Viera vo vlastnú pravdu je silnejšia ako strach

Autor: Martin Škopec Antal | 25.3.2013 o 9:56 | (upravené 25.3.2013 o 10:56) Karma článku: 12,96 | Prečítané:  195x

Tvrdenie, že Sviečková manifestácia z marca 1988 bola "vzdorom národa proti totalitnej moci", alebo že dokonca "odštartovala revolúciu" je iba slovné klišé. Používajú ho najmä politici - rečníci (ako súčasť svojej kalendárom stanovenej komunikácie s "ľudom") a mladí ľudia, ktorí sa snažia o udalosti písať, no bez poznania širších súvislostí. Sviečková manifestácia nebola revolučnou masovkou. Nebola bojom za slobodu národa. Väčšina Slovákov vždy viac dbala na možnosť v kľude sa pomodliť v kostole, ako na možnosť slobodnej voľby v živote spoločenského organizmu. V živote, ktorý presahuje rámec rodného domu, obce, mesta...

Účastníkom Sviečkovej manifestácie nemožno uprieť odvahu. Pri verejnom deklarovaní opozičného názoru išlo v totalitnom režime často o všetko, niekedy aj o život. Byť mocou ponižovaný za správnu vec je však pre ponižovaného povzbudením pre jeho ďalšie konanie. Kto uveril tej svojej pravde, tomu svojmu Bohu, šťastný to človek. Takého človeka môžete mlátiť koľkolen chcete, jeho pravdu a jeho Boha z neho nedostanete. Práve naopak. Tá jeho pravda a ten jeho Boh pod tlakom silnejú. "Organizačná zložka" Sviečkovej manifestácie mala okrem náboženských aj politické ciele, čo je a bolo v absolútnom poriadku. "Zložka" orientovaná "len" na Boha vnímala demonštratívne stretnutie na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave ako boj za náboženské slobody. Len ťažko sa dá totiž v kľude modliť a vsakovať náboženskú náuku v krajine, kde za chrbátom veriaceho stoja kádrový pracovník plus ŠTBák a obaja dávajú pozor, či ste dostatočne "vysporiadaný s náboženskou otázkou". Len ťažko sa oddáva Bohu, keď po Vás niekto chce, aby ste udávali svojich susedov a kamarátov za to, že pričasto chodia do kostola a ich deti na náboženstvo. Komunistické vedenie si po roku 1948 v celku správne uvedomovalo, že vzťah väčšiny Slovákov k Bohu a k rodnej pôde je značne silný. V danej súvislosti si spomeňme na Andreja Hlinku, ktorý za svojho života poukazoval na univerzálnosť katolíckej cirkvi a tento názor vštepoval Slovákom. Tiež chcel Slovákov zbavovať kladného postoja k socializmu a preto politicky "využíval" ich lipnutie na pôde (po roku 1948 o SVOJU pôdu postupne prišli). Komunisti začali svoje ťaženie proti Bohu, proti viere, proti zažitej viere veriaceho človeka, ktorý vzišiel z jednoduchých pomerov. Práve táto zažitá, koncetrovaná viera v Boha "vyhnala" časť Slovákov na Hviezdoslavovo námestie v Bratislave. "Túžba po slobode" bola sekundárna. Sviečková manifestácia rozhodne nebola Zapaľovačom revolúcie, ba ani jej Rozpaľovačom. Komunistický režim zakapal, lebo sa snažil o nemožné. Obrazne mienené: Chcel zo snehových vločiek usmažiť rezne, chcel pieskové zrnká meniť na zlaté dukáty, no hlavne neveril v silu a talent človeka. "Veril" v silu "beztvarej" masy, ktorá je však v konečnom aj začiatočnom dôsledku tvorená práve jedincom a jeho EGOM. Toto EGO "sa" nechá tvarovať iba dovtedy, pokiaľ má z toho prospech, pozitívne podnety a zábavu. Režim komunistický bol viac o permanentom útlaku a ubíjajúcej nude, ktorú sa snažil nahradzovať organizovaním "hier radosti". Skutočnú zábavu si už ľudia organizovali na úrovni čisto privátnej (bez dohľadu "organizátorov radosti"). Sviečková manifestácia bola najmä prejavom odvahy ľudí, ktorí uverili, že viera v Boha a svoju pravdu je silnejšia, ako vlastný strach. To stojí za pozornosť. Nie len pozornosť historickú, danú kalendárom...
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Výbuchy po futbalovom zápase v Istanbule zabili 29 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.

EKONOMIKA

Technic sa nedá naučiť. Ako sa učiteľ stal dizajnérom Lega

Rád si z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.


Už ste čítali?