História nie je majetkom historikov - profesionálov

Autor: Martin Škopec Antal | 19.8.2013 o 14:45 | Karma článku: 5,24 | Prečítané:  544x

Často čítam a počúvam, že k histórii by sa mali vyjadrovať iba historici. Taktiež čítam a počúvam, že človek mladý (alebo relatívne mladý) by mal verejne komentovať len tie pasáže histórie, ktoré prežil na vlastnej koži. Ak by sme sa však mali vyjadrovať iba k tej časti histórie, ktorú sme osobne a vedome prežili, tak o udalostiach z (povedzme) 13. storočia by sme dnes mohli iba snívať. História je však bludisko, do ktorého môže vstupovať každá osoba bez ohľadu na vek, pohlavie, či výšku IQ. História nie je majetkom historikov - profesionálov.

Historik je totiž tiež len človek. Na historické udalosti nazerá z pohľadu subjektívneho, lebo udalosť mnohokrát nevie osobne ohmatať. Môže sa iba domnievať, že scenár určitej udalosti z 13. storočia je (aspon zhruba) "presnou" kópiou popisovaného deja v "múdrej" knihe. Medializované diela a "diela" historika sú často brané vážne (veď je to historik). Lenže realita je interpretáciou reality, ktorú si premietame v hlave podľa svojho gusta (napísané zjednodušene). Jeden historik považuje činy Jozefa Tisa za pozoruhodné, pričom ďalší historik ho označuje za fašistu. Kde je pravda? Tam, kde ju chceme mať a kde ju chce mať historik - profesionál. Minimálne na podvedomej úrovni sa s "pravdou" hrá a oblieka ju do šiat jednej "objektívnej" pravdy. To je konštatovanie a nie kritika. Historik (podobne ako "bežný" človek) uspôsobuje svoju osobnostnú schránku tomu mentálnemu okoliu, ktoré považuje za konštruktívne a (neraz) oddané jeho myšlienkam (konštruktom?). Predsa si ale musí dávať pozor, čo "púšťa" von. Jeho povesť je povesťou profesionála. Nesie zodpovednosť za deklarované - napísané. Výhodou historika - amatéra je, že si môže písať a hovoriť čo chce a kedy chce. Aká to slasť pohrávať sa s historickou udalosťou a jej aktérom, ako s hrou Človeče nehnevaj sa. Nejeden historik - amatér si na svojich "ponoroch do histórie" zarába v celku slušne. Nemusí dodržiavať pravidlá. V prostredí primitívneho mediálneho konzumu je často úspešný, pretože pravidlá obchádza a dáva ľuďom SEN o UDALOSTI, SEN o ČLOVEKU ("bytosti") v nej. Môže si dokonca verejne položiť otázku, či bol, alebo nebol (napríklad) Kristus mimozemšťan. Publikum historika - amatéra za jeho otázku neukrižuje... práve naopak. Klasik napísal, že PRAVDA JE SUBJEKTÍVNA. Popis historickej udalosti je teda tiež len súhrou subjektívneho chápania minulosti. Ešteže žijeme v systéme otvorenej spoločnosti, kde je možné verejne historikom - profesionálom "kafrať" do remesla. V systéme totalitnom sa popisovanie histórie zamestnancom "historického ústavu" stávalo nudou - automatizovanou hernou situáciou. A kde je priveľa automatizovaných herných situácii, tam je málo prirodzených podnetov. Vďaka za históriu, ako bludisko k nahliadnutiu...
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

PLUS

Ako pred sto rokmi vysvetľovali príchod tabaku do Európy

Ako sa tabak (dohán) dostal do Európy a ako sa ujalo fajčenie?


Už ste čítali?